Inifrån och ut

Pratade med en vän häromdagen, som berättade att hon hade haft The Talk med sin sambo som hon levt med under nästan ett decennium. Vad som skavt och vad som varit dåligt är ointressant, det som är spännande är att hon upplevde att han blev så oerhört förvånad. Att det kom som en klarblå himmels blixt. De har inte gjort slut, de ska tänka och prata mer, men man kan lugnt konstatera att hans värld vänts lite upp och ner. Och jag undrar: HUR kan han ha missat det så totalt?
 
Men när jag tänker efter så gjorde jag mig skyldig till ett liknande (upp)brott när mitt eget 8-åriga förhållande gick i graven för två år sedan. Och det bottnade naturligtvis i att allt det som rörde sig i mitt huvud aldrig delgavs honom. För även om vi var många saker för varann, så var den typen av samtalspartner aldrig en. Vi grävde aldrig på djupet, vi utvecklade och uforskade inte varandras inre världar, vi berättade aldrig allt. Mycket, och allt som pågick i våra yttre liv, men inte allt det andra.
 
Länge var det nog en bra sak för min del, för jag ska villigt erkänna att jag lätt och ofta förvillar mig i tankelabyrinter som inte nödvändigtvis leder till en verklighet. Att vara tillsammans med någon... simplare är ett så förminskande och otrevligt ord, men det är det första jag kommer att tänka på, var en semestervistelse. En vila, av ett slag. Men jag tror att jag behöver någon som ser igenom de lager av ord jag erbjuder den generella omgivningen, som anar nyanser och formuleringar, och ber om sanningen. Inte för att det jag säger är lögner, men för att det ligger mer bakom som jag kanske inte ens själv alltid insett ännu.
 
Jag har den typen av relation med några nära vänner, som jag därför också definierar som de närmsta. Allt yttras, allt erkänns (oftast) skamlöst och allt accepteras. Hela mitt väsen vill prova att ha en sådan kärleksrelation. Men jag börjar tveka på ifall det är möjligt. För det faktum att en av de mest intelligenta och tänkande människor jag känner nyligen fått inse att han missat avgörande saker som pågått i hans flickväns känsloliv bådar knappast gott för någon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0